Amalan Baik dan Buruk

Saudaraku Yang Mulia,

Suatu ketika di zaman Nabi Muhammad SAW ada seorang lelaki yang datang kepadanya dan lalu dia bertanya;
Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling dicintai oleh Allah? Dan apakah amalan mulia yang disukai olehNya?

Maka Rasulullah bersabda;
“Manusia yang paling dicintai oleh Allah adalah yang paling bermanfaat buat manusia. Dan amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah kegembiraan yang engkau masukan ke hati seorang mukmin, atau engkau hilangkan salah satu kesusahannya, atau engkau membayarkan hutangnya, atau engkau hilangkan kelaparannya. Dan aku berjalan bersama saudaraku untuk memenuhi keperluannya itu lebih aku cintai daripada ber-i’tikaf di Masjid Nabawi selama sebulan lamanya. Dan siapa yang menahan marahnya maka Allah akan tutupi auratnya. Barangsiapa yang menahan marahnya padahal ia bisa menumpahkannya, maka Allah akan penuhi hatinya dengan keredhaan di hari kiamat. Dan barangsiapa berjalan bersama saudaranya sampai ia memenuhi keperluannya, maka Allah akan mengukuhkan kedua kakinya di hari ketika banyak kaki-kaki terpeleset ke api neraka” (HR. Ath Thabrani 6/139, dishahihkan Al Albani dalam Silsilah Ash Shahihah2/575).

Maha Benar Allah di atas firman-Nya yang Agung;

Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya. (Surah Al-Israa’ : Ayat 47)

Semoga kita menjadi orang yang paling bermanfaat bagi manusia, mampu membuatkan Baginda Rasulullah SAW tersenyum bangga serta mendapat kecintaan Allah SWT.

Allahumma Ya Rahman Ya Rahim,
Jadikanlah kami menjadi sebaik-baiknya Hamba-Mu yang beriman serta beramal kebaikan dalam seharian hidup kami. Allahumma Ameen

Dan berpesan-pesanlah kamu dengan kebaikan dan kesabaran.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s