Rudi dan Sikat Gigi – Kisah Sederhana Yang Penuh Hikmah

Kisah Rudi dan sikat gigi (berus gigi) ini merupakan satu kisah yang saya dapatkan ketika mengikuti ‘Training ESQ‘ dan semestinya ia menyentuh hati saya. Kisah ini membuat saya mengerti tentang erti keikhlasan, integriti dan sikap memberi.

Izinkan saya menceritakan kembali kepada anda agar bersama mendapat pengajarannya. InsyaAllah


Di suatu pagi, Rudi pergi ke sebuah syarikat di mana ia dipanggil untuk ujian temuduga. Di saat menunggu gilirannya dipanggil, Rudi menyempatkan dirinya ke tandas hanya sekadar membersihkan muka dan mencuci tangan.

Ketika berada di dalam tandas tersebut, Rudi melihat sinki di tandas tersebut kotor. Lalu, beliau melihat sekeliling dan kelihatan berus gigi yang tidak lagi di pakai. Tanpa menunggu lama, Rudi membersihkan sinki tersebut dengan berus gigi bekas yang ia temukan itu dengan ihlas.

Ketika itu tanpa ia sedari, ada mata yang sedang memandang perbuatannya. Lelaki yang memandangnya itu merupakan salah seorang yang ditugaskan untuk menemuduga pekerja baru pada hari itu.

Setelah selesai segalanya, Rudi kembali ke ruangan menunggu dan akhirnya namanya di panggil untuk masuk ke dalam bilik temuduga tersebut.

Di dalam kamar tersebut, lelaki yang memandang Rudi itu tadi bertanya kepadanya; “Saudara Rudi, sebentar tadi saya lihat kamu membersihkan sinki tandas syarikat ini dengan menggunakan berus gigi. Boleh saya tahu apakah tujuan dan dorongan kamu berbuat demikian? Walhal, kamu belum tentu di terima masuk menjadi salah seorang dari pekerja kami.”

“Tuan, saya melakukannya kerana saya ikhlas dan hal itu terlepas dari apakah saya akan diterima atau tidak disyarikat ini. Dan, terlepas dilihat orang atau tidak. Saya melakukannya kerana saya yakin Allah melihat apa yang saya kerjakan.”, jawab Rudi dengan jujur.

Alhamdulillah, akhirnya berkat dari kisah Rudi dan berus giginya itu membuatkan dia berjaya di dalam temuduga tersebut.


Integriti, menurutnya adalah sikap jujur, konsisten, komitmen, berani dan dapat dipercayai. Integriti dengan sendirinya akan muncul dari kesedaran yang bersumber dari hati nurani. Ia tidak memerlukan tepukan tangan orang lain dan sorak-sorai dan pujian menggunung.

Melalui training ESQ, kami menggelarkan ianya ‘Angel Principle‘ yakni Allah Maha Melihat dan Malaikat mencatat segala perlakuan, perbuatan, pemikiran dan bicara apa yang kita laksanakan.

Angel Principle‘ ataupun ‘Prinsip Malaikat‘ ini adalah seorang yang memiliki loyalitas yang tinggi, komitmen, suka mengawali dan memberi, suka menolong dan saling percaya.

Jika seseorang atau syarikat itu memiliki karakter moral seperti yang dilakukan Rudi, saya yakin akan lahirnya manusia atau perusahaan yang luar biasa atas izin Allah.

Kisah di atas adalah antara kisah perjalanan spritual saya bersama ESQ sejak 2016 sehingga kini. Terlalu banyak hal dan sesuatu yang memberikan saya motivasi, membuka sudut pandang baru malah turut menemui kunci kebahagiaan.

Teringat kata indah dari Pak Guru Dr Ary Ginanjar, “Orang yang tenang pasti akan selalu menang !”

One thought on “Rudi dan Sikat Gigi – Kisah Sederhana Yang Penuh Hikmah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s