Surah Ar-Rahman

Surah Ar-Rahman adalah merupakan surah ke-55 dalam al-Quran. Surah ini tergolong surat makkiyah, terdiri atas 78 ayat. Dinamakan Ar-Rahman yang bererti Yang Maha Pemurah berasal dari kata Ar-Rahman yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

Ar-Rahman adalah salah satu dari nama-nama Allah. Sebagian besar dari surah ini menerangkan kemurahan Allah kepada hamba-hamba-Nya, iaitu dengan memberikan nikmat-nikmat yang tidak terhingga baik di dunia maupun di akhirat nanti.

Maha Benar Allah atas firman-Nya yang agung;

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

“Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?” (Surah Ar-Rahman : Ayat 13)

Sebanyak tiga puluh satu (31) ayat dalam surah Ar-Rahman memiliki kalimat ini dan terus berulang. Allah memberi peringatan kepada kita berulang kali bahawa Maka Nikmat Tuhan Kamu Yang Manakah Yang Kamu Dustakan?

Melalui surah ini juga Allah SWT seolah memberi signal kepada kita akan sifat kita yang pelupa, kufur nikmat, dan tidak mau berfikir. Ya, tiga sifat itu adalah sifat yang selalu dimiliki oleh manusia.

Rasulullah bersabda;
“Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, Allah akan menyayangi kelemahannya dan meredhai nikmat yang dikurniakan kepadanya.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/187)

Rasulullah SAW bersabda;
“Barangsiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, maka ia (orang yang menunjukkannya) akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” [HR Muslim, 3509]

Semoga Allah SWT, mengampuni dosa-dosa kita serta memberikan kita kekuatan menjadi insan terhebat buat dunia dan akhirat.

Allahumma Ameen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s