Pesanan Indah Almarhum Mbah Maimoen Zubair

Tokoh Nahdlatul Ulama, Kiai Haji Maimun Zubair, meninggal dunia di saat melakukan rangkaian ibadah Haji pada hari Selasa (6/8/2019) di rumah sakit An Noer Mekkah, Saudi Arabia.

Kewafatannya merupakan suatu kehilangan yang begitu besar bagi sebagian besar umat Islam khususnya di bumi Nusantara. Mbah Moen merupakan seorang guru, pembimbing, penuntun, dan ulama yang sangat tinggi ilmunya.

Antara pesanan indahnya yang boleh kita ambil sebagai pengajaran dan sumber inspirasi dalam usaha meningkatkan kebaikan diri;

  • Jangan mudah berburuk sangka agar hatimu tidak gelap dan hidupmu tidak sengsara.
  •  Jika engkau melihat seekor semut tergelincir dan jatuh ke dalam air, maka angkat dan tolonglah. Barangkali itu menjadi penyebab keampunan bagimu di akhirat.
  • Jika engkau menjumpai batu kecil di jalan yang boleh menggangu perjalanan kaum muslimin, maka singkirkanlah, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkan jalanmu menuju ke syurga.
  • Jika engkau menjumpai anak ayam terpisah dari ibunya, maka ambil dan susulkan ia dengan ibunya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan dirimu dan keluargamu di syurga.
  • Jika engkau melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka tumpangkan dan hantarkanlah dia, barangkali itu menjadi sebab kelapangan rezekimu di dunia.
  • Jika engkau bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba’ ta’ kepada anak-anak kamu, setidaknya itu menjadi amal jariah untukmu yang tidak akan terputus pahalanya meski engkau berada di alam kubur.
  • Jika engkau tidak mampu berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisanmu dari menyakiti, setidaknya itu menjadi sedekah untuk dirimu.

Al-Imam Ibnul Mubarak Rahimahullah berkata; “Berapa banyak amalan kecil, akan tetapi menjadi besar kerana niat pelakunya. Dan berapa banyak amalan besar, menjadi kecil keran niat pelakunya”

Jangan pernah meremehkan kebaikan, boleh jadi seseorang itu masuk syurga bukan kerana puasa sunnahnya, bukan kerana panjang solat malamnya tetapi boleh jadi kerana akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda.

Rasulullah SAW bersabda; “Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikitpun, meskipun (hanya) bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum” (HR. Muslim)

Mari selalu berusaha dan berperilaku positif, semangat meraih hasil terbaik serta saling mendoakan akan keberkatan. Allahumma Ameen

Semoga damai ruh mu di sana Mbah. Al Fatihah (di baca)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s