Metafora

Antara ilmu yang pernah saya pelajari sewaktu melalui training kelolaan ‘ESQ 165 Malaysiaadalah Metafora.

Di bawa mengembara ke alam rimba oleh ‘Coach Nooraizan Zie‘ dari kisah Si Burung kecilnya dalam training ESQ Public Speaking dan pendedahan lebih mendalam oleh ‘Coach Noorul Huda‘ dalam training ESQ Personal Strength Finder akhirnya saya berjaya melihat metafora saya sendiri atas izin-Nya.

Metafora adalah pemakaian kata­-kata yang menyatakan sesuatu makna atau maksud yang lain daripada makna biasa atau makna sebenar perkataan yang berkenaan (sebagai perban­dingan atau kiasan).

Gambar ini adalah metafora saya hasil nukilan hati dan minda yang datangnya secara terus dalam waktu yang teramat singkat. Biarpun ianya hanyalah sekadar lukisan biasa pada pandangan masyarakat, tetapi tidak buat saya yang mana membawa seribu makna mendalam mengenai perjuangan dan harapan dalam kehidupan sementara saya di dunia.

Lukisan ini applikasikan sepenuhnya ke atas canvas menggunakan cat minyak oleh seorang pelukis hebat bernama Saudara Salyudin dari ‘Art Mall‘ (sekalung kasih di atas bantuan yang berikan).

Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira dan ketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan di kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu derita untuk mengenal erti bahagia.

Sang air itu seumpama mempunyai sifat rendah hati dan benar malah, air itu juga amat bermanfaat untuk penghidupan.

Masya Allah,
Tanah yang asalnya kering kemudian di siram oleh air hujan lalu akhirnya menjadi hidup dengan suburnya. Dari itu, maka lahirlah benih-benih yang ada di dalam tanah tersebut yang akhirnya tumbuh pelbagai jenis tumbuhan sebagai tatapan makhluk akan betapa kasih-Nya meliputi segenap alam.

Sang air,
Sifatnya hidup dan menghidupkan !

Sesekali kita perlu kecewa untuk kita kenal erti kejayaan. Sesekali kita perlu menangis untuk kita syukuri nikmat yang diberi. Sesekali kita perlu terhiris untuk kita kenal diri sendiri.

Abu Adam
Alumni – ESQ 165 Malaysia

One thought on “Metafora

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s