Asmaul Husna

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Wahai Hati,

Sesungguhnya manusia yang beriman akan sentiasa mencari di mana Tuhannya.

Dunia yang penuh kepura-puraan ini masih membuatkan adanya mereka yang masih hilang arah dan punca dalam mencari siapakah Sang Maha Pencipta. Bukan kerana tidak mampu melihat, tetapi yang dilihat itu tidak melalui mata hati sepenuhnya. Bukankah segala alam semesta yang tercipta itu menunjukkan betapa besar dan agungnya Yang Maha Esa ?

Segala sifat jujur, tanggung jawab, adil, prihatin, kasih, sabar, jujur dan lembut itu bukankah salah satu anugerah milik Allah yang mengurniakan kepada kita sejak azali ?

Dan bukankah itu sifat Asmaul HusnaNya ?

Tidak beerti kita disamakan seperti Tuhan yang menciptakan tetapi pinjaman sifatNya itu telahpun Allah tiupkan dalam fitrah setiap manusia agar kita berfikir.

Allah tidak jauh, malah sangat dekat. Lebih dekat dari urat nadi yang ada di lehermu !

FLYERS-HWM-ZIKIR-99-ASMA'UL-HUSNA-SMALL

 

Asmaul Husna bermaksud dari segi bahasa ialah nama-nama Allah yang baik, mulia dan agung sesuai dengan sifat-sifat-Nya. Nama-nama Allah yang agung dan mulia itu merupakan suatu kesatuan yang menyatu dalam kebesaran dan kehebatan Allah, sebagai pencipta dan pemelihara alam semesta beserta segala isinya.

Para ulama berpendapat bahwa kebenaran adalah ketetapan dengan kebenaran yang lain. Dengan cara ini, masyarakat Muslim tidak akan mudah menulis “Allah adalah …” kerana tiada satupun yang dapat disetarakan dengan Allah. Perbahasan berikut hanyalah pendekatan yang disesuaikan dengan konsep akal kita yang sangat terbatas ini. Semua kata yang dilekatkan kepada Allah harus difahami perbezaannya dengan penggunaan wajar terhadap kata-kata itu.

Para ulama menekankan bahwa Allah adalah pencipta dan penguasa alam yang abadi. Semua nilai kebenaran mutlak hanya ada (dan bergantung) pada-Nya. Dengan demikian, Allah Maha Tinggi. Tapi juga Allah Maha Dekat. Allah Maka Kuasa. Tapi juga Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Sifat-sifat Allah dijelaskan dengan istilah Asmaul Husna, iaitu nama-nama yang baik dan indah.

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. [ Surah Al Hasyr : Ayat 22 ]

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. [ Surah Al Hasyr : Ayat 23 ]

Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. [ Surah Al Hasyr : Ayat 24 ]

FLYERS-HWM-ZIKIR-99-ASMA'UL-HUSNA-2-SMALL

Sedikit jariah yang mampu saya usahakan agar semakin ramai yang kembali membaca / menghafal malah menghayati Asmaul Husna serta menjadikannya sebagai amalan harian. Allahumma Ameen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s